Kuluttajaneuvonta


Kuluttajaneuvonta on maksutonta, ja se toimii Vaasanseudulla Vaasan kaupungin alaisuudessa. Kuluttajaneuvonnan tehtäviin kuuluu mm. antaa neuvoja kuluttaja-asioissa ja seurata hintoja ja sopimusehtoja. Kuluttajaneuvonnasta saa apua ja neuvoja myös kuluttajan  ja elinkeinonharjoittajan välisissä ristiriitatilanteissa.

Vaasanseudun kuluttajaneuvonta

 

Kuluttajaneuvonnassa muutoksia vuoden 2009 alusta

Kuluttajaneuvonnassa annetaan kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille tietoja ja neuvontaa kuluttajille merkittävistä asioista sekä kuluttajan oikeudellisesta asemasta. Kuluttajaneuvonnassa avustetaan lisäksi kuluttajaa yksittäisessä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä ristiriitatilanteessa selvittämällä asiaa ja pyrkimällä sovintoratkaisuun sekä ohjataan kuluttajaa tarvittaessa asianmukaiseen oikeussuojaelimeen. Vuodesta 1992 kuluttajaneuvonnan järjestäminen on ollut kuntien lakisääteinen velvollisuus.

Uusi laki kuluttajaneuvonnasta tuo muutoksia kuluttajaneuvonnan järjestämiseen. Vuoden 2009 alusta poistuu kuntien vastuu kuluttajaneuvonnan järjestämisestä. Kuluttajaneuvonta muuttuu valtakunnalliseksi palveluksi, jota hoidetaan keskitetysti osoitteista www.kuluttajaneuvonta.fi ja www.konsumentrådgivning.fi.  Osoitteista löytyy mm. lomake, jonka avulla asiakas voi lähettää sähköpostiviestin kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvontaa ohjaa kuluttajavirasto ja kuluttajaneuvonnan toimipisteet sijaitsevat maistraateissa.

Mikäli kuluttajat tarvitsevat henkilökohtaista neuvontaa, voivat he soittaa valtakunnallisiin puhelinnumeroihin, joista puhelut ohjataan eri maistraattien kuluttajaneuvojille. Suomenkielistä palvelua saa numerosta 071 8731 901 ja ruotsinkielistä palvelua numerosta 071 8731 902.

 


 

Viimeksi päivitetty 12.11.2008

IMG TYÖKALUT
IMG Tulosta sivu
IMG Suurenna teksti
IMG Takaisin


© Mustasaaren kunta 2004–2013. Vastaava julkaisija: Linda Jakobsson-Pada.  
Designed to sell